guatamandy.reismee.nl

Eerste deel van de 10 daagse reis!

Hier heb ik alvast het eerste deel van mijn 10 daagse reis verslag! Ik ben nog bezig met het volgende deel, maar anders wordt het erg langdradig en ik kan mijn trouwe lezers niet langer wachten. Morgen of van de week zal het volgende deel eraan komen! :

Maandag avond gekickboxt, samen met Joni. Roos was een beetje ziekjes dus die ging niet mee. We hadden privé les voor 25 quetzal (2.50€) en we kregen van 2 mensen les. Een meisje en een jongen. Het was heel zwaar maar echt super leuk! Gelijk voor woensdag een nieuwe afspraak gemaakt. Na kickbox kwam ik thuis en had Roos lekker tomatensoep a la mama gemaakt en brood met kruidenboter hmmmm.

Dinsdag gewoon weer gewerkt, niet veel zoets. Ohja dinsdagmiddag hadden we wel een workshop van Willy, een Guatemalteek. Het ging over de maya kalender, heel vaag. Ze gebruiken 3 kalenders en dat zit echt vaag in elkaar. Dinsdagavond gingen we pizza eten. Zo jammer want Roos en ik hadden een week plan uitgestippeld voor te koken. Maar Joni ging weg uit Xela, dus we moesten natuurlijk mee naar der afscheids diner. Jammer dat Joni weggaat, want ze is echt super aardig. Ze komt ook uit amsterdam. Maar ik moet ook nog een strandweekendje voor 11 juli regelen en dan gaat ze gezellig mee!

Woensdag op werk nog laatste dingen geregeld voor de 10 daagse reis. Het was zo een heerlijke dag! Alles lukte met het regelen voor de 10 daagse. En alles pakte ook beter uit dan verwacht. Het is namelijk nog altijd even spannend, afspraken maken met Guatemalteken. Soms pakt het iets anders uit dan je eerst hebt afgesproken. In de avond gingen we weer lekker kickboxen. Roos, Bente (NLS meisje van de vrijwilligers, super aardig) en ik gingen met alle moed er weer naar toe. En het was weer heftig! Gelijk weer afspraak gemaakt voor vrijdag! Lekker bezig?! Woensdag na kickbox hadden Roos en ik gehaktballen met aardappelpuree en sperziebonen gemaakt. Heerlijk Nederlandse pot. En zelf gemaakt! Na het heerlijke eten zaten we echt zo vol! Maar gingen nog lekker naar salsa les.. Daar waren ook de andere vrijwilligers, dus dat was erg gezellig. En toen kwam het goede idee om een grey goose fles te bestellen. Wat hier echt een drol kost! Dus zoals je begrijpt, het was super gezellig! We hebben ook wel salsa gedanst hoor haha. Woensdag was echt een heerlijke dag!

Donderdag voelde we wel wat we die avond ervoor hadden gedaan. Maar back to work. Donderdag middag gingen we lekker broodje bal eten, we hadden namelijk iets te veel gehakt gekocht, dus veel over. Maar heerlijke lunch, aangezien we een beetje brak waren. Donderdag hadden we niet meer zoveel gedaan. Alvast tas ingepakt voor de 10 daagse reis.

Vrijdag laatste dagje werken daarna de 10 daagse reis! (Wat eigenlijk ook gewoon werk is.. Maar iets chiller werk). Die zaterdag was Evelin (Guatemalteeks meisje van werk) jarig, dus in de pauze gingen we even dit vieren. Josan en Hans hadden chinees gehaald en we gingen dit gezellig op werk eten. 'S middags hadden we weer een workshop van Willy. Dit keer meer spiritueel. We moesten onze geboortedatum zeggen en daar kwam dan iets uit, ik was water en had het oosten ofzo. Ik was beetje afwezig tijdens de workshop, zat niet zo in me vel. Dus niet heel goed opgelet eigenlijk. Na werk dachten we even snel onze was op te halen.. Duurde iets langer dan geplant dus we gingen maar eerst langs huis omkleden en daarna was ophalen en door naar kickbox. Het was een beetje een vage les. Niet heel zwaar. We moesten veel verdedigen. Het was wel lekker lesje, omdat we ook niet super veel zin hadden, dus was lekker dat het niet zo zwaar was. Na de les snel naar huis en douchen. We gingen uiteten met Evelin en Isabel. We hadden ze mee uiteten gevraagd, omdat we niet bij Evelin der verjaardag konden zijn. Isabel vroeg meteen hoeveel het kost, omdat zij niet zoveel geld heeft. Bizar en zielig wel, aangezien het uiteten voor ons echt niet zo duur is. Maar wij namen hen mee uiteten, dus zij hoefte natuurlijk niet te betalen. We gingen naar restaurant panorama, dat ligt boven op een bergje, waar je prachtig uitzicht hebt over Xela. Isabel en Evelin waren zo dankbaar, echt lief en leuk dat wij hen dan ook mee uiteten kunnen nemen. Na het eten vroeg ons bed ingekropen, want de volgende dag gingen we op reis!

Zaterdag om 4.30 ging de wekker. Beetje vroeg maar snel der uit want we gingen op reis yeah! Alles was al gepakt dus konden zo het busje inrollen. We moesten alleen de vrijwilligers bij hun gastgezin ophalen. Na de reis komen de vrijwilligers ook wonen in Kasa Kamelot. Bente stond al klaar alleen één probleem: Alle jongens sliepen nog.. Dus even hard op de deuren geklopt en na een klein halfuurtje waren ze ook aanwezig. Taken van reisleidster: mensen wakker maken?! Hahaha. Om 5.30 vertrokken we richting Rio Dulce. Rio Dulce betekent letterlijk zoete rivier. Het hostel lag dus ook aan de rivier. Langzamerhand werd het tijdens de reis steeds warmer in het busje. Pffff, niet normaal die hitte! Maar niet zeuren, want het is lekkerder dan kou. Rond 15:00 kwamen we aan in Rio Dulce. Lange rit dus.. Maar ging opzich wel snel. Onze buschauffeur Diego is ook erg aardig. We sliepen in Rio Dulce in een hostel. Echt mijn ding zoals jullie snappen. Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit he. Nouja had ook geen andere keuze haha. We sliepen met ze alle op een klein kamertje. Maar de dagen waren vol geplant, dus hoefde niet veel op onze kamer te zijn, daar was simpelweg geen tijd voor. Zaterdag hadden we een beetje gechillt, lekker geluncht en even rond gekeken. Er was een hele grote brug met een mooi uitzicht over de Rio Dulce. Voor de rest was er niet veel te doen in de buurt. Zaterdag avond echt de lekkerste vissoep gegeten hmm!! Daar had ik ook al vet lang zin in. We zijn vroeg ons bedje ingekropen, zo een lange reis is best vermoeiend.

Zondag gingen we naar de waterval. Wat nog een eindje rijden was, Diego wist namelijk niet precies waar het was. Maar uiteindelijk zijn we er natuurlijk gewoon gekomen en had ik nog lekker een slaapje gedaan in de bus haha. De waterval was super mooi en het was warm water, echt vet! Ik wou zeggen echt cool, maar dat is het dus niet. Het was super lekker weer, we hebben dus ook nog een beetje in de zon gelegen. Je kon ook naar boven klimmen en kijken waar de waterval dus begon. Dat gingen we natuurlijk doen. Tijdens het naar boven gaan vond ik het zo leuk dat klauteren (nee! Tuurlijk niet!!) en ik ging ook niet zo snel daardoor. Totdat Roos in eens iets ziet: de grootste kikker ooit! Gadver!! Ik gillen en ineens was ik heel snel boven. 'S middags weer terug bij het hostel. We gingen lunchen, Bente zag een guatemalteek op een jetski en ze vroeg even of ie kon wisselen dus: hij aan de kant zitten en zij op de jetski. Even wachten. En na het eten mocht ze mee op de jetski! Maar niet alleen zij, ik mocht ook mee haha! Dus wij met ze drieën op de jetski, echt grappig en eerst wel een beetje eng. Roos heeft filmpjes.. Het geschreeuw hoor je boven alles uit haha. Later mocht Bente rijden. We waren er nog niet van afgevallen. Toen Bente vroeg:"wil jij nu rijden??" En naar mij keek, dus achter der, vielen we met z'n drieën heel lullig er van af haha. Terug naar de kant dan maar, daarna gingen Roos en Maaike mee met de man op de jetski. En zij scheurde ook lekker over het water. Echt zo leuk dat we gewoon mee mochten. Dat had Bente even goed geregeld! De rest van de dag hebben we lekker gechillt in de zon en een beetje spelletjes gespeeld. We gingen weer beetje bij tijds slapen. Toen we In de kamer bijna in bed lagen, zegt Roos in eens euh jongens.. Bente en men kijk maar niet.. Wat is er??!!! EEN KAKKERLAK! Omg haha dus Bente keihard gillen en toen kwam er al een mannetje van het hostel en die ging de kakkerlak weghalen. Daarna toch nog wel lekker geslapen.. Wel eng gevoel en bang dat er weer een kakkerlak zou zijn haha.

Maandag gingen we eerst weer lekker ontbijten, wat echt heerlijk was. De ontbijtjes bij het hostel waren zo lekker. Fruit en brood met honing. De lekkerste piña (ananas). Daarna gingen we met een bootje naar Livingston. Livingston is een dorpje wat zo in Jamaica had kunnen liggen. Er zijn veel negers en weinig Guatemalteken. Super leuk dat we gewoon dan in Guatemala waren, maar het gevoel hadden dat we heel ergens anders waren. De boottocht was ook al super leuk. Lekker windje en langs prachtige gebieden. Er is zoveel groen hier! Tussen alle groene bomen en bergen op een rivier varen, wat een mooie baan als reisleidster haha! In Livingston aangekomen, bleek het al gauw echt super warm te zijn. Echt 40 graden. We hebben een beetje rondgelopen. Er was niet super veel te zien, maar er hangt wel een lekker sfeertje. Relaxed. We waren even naar de zee gelopen, de Caribische zee! Geweldig, eerst al in de Pacific geweest nu bij de Caribische. Wat een ontdekkingsreizigers zijn we toch haha. In Livingston waren veel kindertjes aan het spelen op de straten. Paar jongetjes op een veelte grote fiets haha. Na nog wat rondgelopen te hebben gingen we een lekker ijsje halen, waar we zeker aan toe waren in die hitte. Aan de overkant van de ijswinkel stond een super mooi hotel, met een bord waar het zwembad op stond. Wij dachten dat zal vast niet zo mooi zijn. Dus eventjes een kijkje nemen. Jammer genoeg was dit echt zo mooi!!! We wilden zo graag erin. Dus wij vragen of het mocht, we wilden er ook wat voor betalen, maar het mocht niet, alleen hotelgasten. En dat ook terwijl er niemand aan het zwembad lag. Zo jammer!! Toen even bij het restaurant gekeken van het hotel, dat zag er ook super uit. Nog even een rondje gelopen in Livingston en terug naar het hotel gegaan.. Nouja naar het restaurant dan he. Want in het hotel zelf mochten we niet echt :(. Maar in het restaurant zaten we ook super; op een terras met uitzicht over zee. En natuurlijk de zon in ons gezicht. Wat wil je nog meer? Lunch! Heerlijke salade gegeten met vis. De rest had gamba's die er ook super uitzagen. Na ongeveer 2 uur daar gezeten te hebben moesten we toch echt weer terug naar de boot, want we zouden om 14;00 weer terug varen. In de haven van Livingston zagen we de man van de jetski weer. Dit keer op een mooie, grote boot! Jeetje die man was zeker een of andere rijke Guatemalteek?! De terug rit duurde ongeveer 1 uurtje. Dus we konden nog lekker genieten van cocktails in de zon. Jammer genoeg kwam onze rijke jetski Guatemalteek niet meer langs. We hadden niet veel honger aangezien we een grote lunch hadden. Dus hadden we bij het hostel gedineerd. Een beetje van alles wat; zelf verzonnen tapas!

Dinsdag ochtend om 7.30 opgestaan want om 09.00 gingen we weer met het busje, dit keer naar Tikal. Daar kwamen we rond 14.00 aan. We moesten voor het park een kaartje kopen, dat wisten we. Maar als we om 14.00 naar binnen gingen moesten we twee kaartjes kopen, anders zou het kaartje niet geldig zijn voor de volgende dag. Dus we gingen maar even in een tentje wat eten en wachten tot 15.30. Om 15.30 meteen kaartjes gekocht en naar binnen. Het was nog een kwartiertje ongeveer rijden naar ons hotel. Ons hotel zat echt op het park echt vet! Jaguar inn heette het, super mooi! En al helemaal als je eerst in een hostel bent geweest haha. Het personeel daar was ook super aardig en spraken engels. Professioneel hoor. We kregen een uitleg over dat we gewoon 24/7 stroom hadden en op welke uren warm water haha. Ook vertelde de meneer over dat we zo naar het park moesten en waar we de zonsondergang moesten bekijken. Cool! Dus even gesetteld en hoppa naar het park. Het was nog een stukje lopen naar de maya tempels, door de jungle, echt vet. We hebben helaas de jaguar niet gezien, maar wel aapjes. En heel veel mieren. Ook een prairie wolf en een ander gek beestje, waarvan ik de naam niet weet.

Na ongeveer 15 minuutjes lopen kwamen we aan bij de meest bekende tempel, je weet wel die ene van al die plaatjes. (Bekijk ook foto's dan snap je me, als je me nog niet begreep). Het was zeer indrukwekkend en echt mooi. Hoe hebben die mensen dit vroeger toch kunnen maken?! En ook een kick: sta je dan, voor je stage, in Guatemala, bij de maya tempels in Tikal! Echt gaaf!! Een paar foto's geschoten en de sunset bekeken. (die er niet echt duidelijk was). Toen gingen we terug naar het hotel rond 18.00, we gingen daar wat eten en eigenlijk heel vroeg slapen. We moesten de volgende dag (nacht) om 03.30 opstaan, want we gingen een sunrise tour doen. Bij het hotel nog wel lekker gegeten; een pita broodje met tomaat-ui kipsalade erin, erg lekker.

Woensdag ging dan dus ook de wekker om 04.30. Beetje zwaar hadden we het wel, maar alles kwam goed als we dachten waarvoor we het deden: park Tikal in het donker. We kregen een kopje thee en de reisgids stelde zich even voor. Caesar heette de man en volgens mij had hij deze baan al een aantal jaren. Hij kon erg goed engels dus dat was wel fijn. Hij vertelde ook heel gepassioneerd wat ook grappig was haha. Ik vroeg aan hem of hij de jaguar ooit had gezien en hij heeft hem 1 keer gezien in het geheel (12 jaar geleden!) en voor de rest heeft die alleen bijvoorbeeld zijn staart of kop gezien. Dus dat bevestigde eigenlijk ook wel dat wij de jaguar niet zouden zien. Jammer, maar het is niet anders. In het donker door de jungle was echt super vet. Wel een beetje eng, soms dacht ik echt der lopen allerlei beesten op mij ofzo. En al die geluiden! Echt niet te beschrijven zo geweldig. De brulapen gingen los. The jungle never sleeps. Na over al uitleg over gekregen te hebben, gingen we naar de hoogste tempel. Vanaf hier gingen we de zonsopgang bekijken. Jammer genoeg waren er erg veel wolken en hebben we dus ook niet echt een zonsopgang gezien, tja het weer heb je nooit in eigen handen he. Maar je hoorde wel de jungle wakker worden, wat ook heel gaaf was. En er waren ook nog wat aapjes die ons vermaakten. Rond 06.00 (?) gingen we verder en toen ging het helaas ook nog regenen. Maar bekijk het van de positieve kant: een echt regenwoud mee gemaakt. We moesten een stukje door de echte jungle, waar niet echt een pad was. Gaaf! Totdat Caesar vertelde dat er veel slangen zijn, dat vond ik niet zo een prettig idee. Dus toen liep ik iets minder op me gemakje. Uit eindelijk nog even bij de bekendste tempel gekeken en toen zat rond 08.00 de tour er weer op. Terug bij het hotel even wat ontbeten en nog wat geslapen, want 04.30 ons bed uit, was ons zwaar gevallen...