guatamandy.reismee.nl

Eerste week Guatie.

Mijn eerste week overleefd! Nouja overleefd klinkt wel heel heftig, alsof het niet leuk is hier haha. Het is hier namelijk echt super leuk! Laat ik beginnen bij het begin.. Vorige week maandag ben ik begonnen met Spaanse les. De school is redelijk dichtbij huis, ongeveer 8 minuten lopen. De school is van een super aardige Guatemalteekse vrouw. Josan ging de eerste keer even meelopen naar de school. Maar het andere Nederlandse meisje Maaike heeft ook nog les, dus ik hoef niet alleen te lopen. Ik heb elke dag van 2 tot 7 les. Best wel lang, maar het is redelijk vol te houden. Mijn leraar is ook aardig. Hij komt ook hier vandaan. Hij gaat snel door en blijft niet de hele tijd bij een onderwerp hangen. Dus dat is wel fijn. Hij kan ook redelijk Engels, dus als ik het echt even niet snap, kan die gelukkig nog even in het Engels praten. Dit is wel bijzonder, want echt haast niemand hier spreekt Engels en ze begrijpen het ook gewoon echt niet. Mijn leraar houdt ook erg veel van grapjes, die eigenlijk helemaal niet grappig zijn. Maar dat hebben veel Guatemalteken, ze lachen om de domste dingen. De hele week is eigenlijk lekker rustig verlopen. Elke dag les van 2 tot 7. En daarvoor lekker op het dakterras in de zon gezeten. Want gelukkig was het de hele week super mooi weer.

Wel ging ik Roos af en toe even helpen met het promoten van haar weekendtrip naar Lago Atitlan. We moesten dan beetje door de stad lopen, kijken waar we posters op konden hangen, naar de Spaanse scholen om met de leerlingen te praten en hen over halen om mee te gaan haha. Ook ging ik elke middag lekker brood halen, want we hadden gelukkig een bakker gevonden met normaal brood. Het meeste brood hier is namelijk van dat plakkerige, viezige brood. Waar ik dus echt niet tegen kan. Ook zijn we tijdens het promoten langs de sportschool gekomen, dus we hebben ons meteen maar ingeschreven.

Maandag hadden we kip met groenten en rijst gemaakt. Dinsdag zijn we meteen naar sportschool gegaan, met goede moed. De sportschool is echt heel oud. Het is alsof je in een sportschool van 20 jaar geleden bent. Het was echt super druk en super heet. Van airconditioning hebben ze nog niet gehoord. Ook is er niet echt een loopband, dat is wel jammer. Wel zijn er fietsen. Dus dat zijn we maar gaan doen. Voor de rest alleen maar kracht en van sommige apparaten denk je van: waar is dat nou weer goed voor?! Maarja we hebben het overleefd. En toen we thuis kwamen hebben we heerlijk fruit salade gemaakt. Het fruit hier is echt super lekker, wel zijn we steeds een beetje bang of er geen beesten in zitten. Maar we hebben een ontsmettingspulletje dus dat hebben we er maar flink over heen gegooid.

Woensdagavond hebben we eindelijk sushi gegeten. Wel lekker, maar heel anders dan in Nederland. Ten eerste waren de sushi stukjes echt niet normaal groot. En alles was met crème fraiche en limoen. Na de sushi gingen we naar salsa les. Maar het was eigenlijk niet echt les, maar meer gewoon beetje disco achtig met salsa muziek. Wel super leuk. En grappig om te zien, aangezien in Nederland dit niet echt bestaat.

Donderdag wilden we weer naar de sportschool.. Maar we hebben het een beetje af laten weten, aangezien we erg moe waren van de avond ervoor. We zijn een pizza en hamburger gaan eten, hier in de buurt. Daarna wilden we een film kijken, nouja dit gingen we ook doen, maar ik was zo moe dat ik in slaap viel haha. Dus toen maar lekker naar bed gegaan.

Vrijdagavond, jeej eindelijk weekend. We hadden in de avond een diner hier in Kasa Kamelot (ons huis). Bijna iedereen was er: Josan, Hans, Alexia, Olaf (de baby van Josan en Hans maar hij sliep), een Guatemalteeks stel (wonen ook in Kasa Kamelot), Evelin, Isabel (werken ook allebei in Casa de los tiempos) en natuurlijk Rosalie, Maaike en Joni. Roos had bananensalade gemaakt (errrrrg lekker!!!), Maaike had pannenkoeken, Josan had lasagne en Evelin had frijoles met tacos gemaakt, typisch Guatemalteeks. Ikzelf had natuurlijk uren lang in de keuken gestaan.. haha nee ik had lekker nachos met ui, tomaat, saus en avocado gemaakt. Ook wel Guatemalteeks. De avocado’s hier zijn zooooo lekker ik denk dat ik er echt een paar meeneem naar Nederland haha. Maar het dinertje was super gezellig, maar we gingen toch wel redelijk vroeg naar bed omdat we zaterdag om 04:00 op moesten staan.

Zaterdag ging mijn wekker dus om 04:00.. Nog even snoozen.. En daarna nog één keertje. Haha om half 5 toch echt me bed uit. Jaja we moesten er toch echt aan geloven. We, Joni, Roos, Maaike en ik gingen de vulkaan Santa Maria beklimmen. Om 05:00 kwam de gids (David) aanrijden. Nog een beetje gapend de auto in gestapt en hoppa. Na een halfuurtje rijden, kwamen we bij de vulkaan. Wow mega hoog. Gaan we dit echt beklimmen? Is dit een grap? Het zou ongeveer 3 uur duren. Wat 3 uur? Dat redden wij niet hoor. Auto geparkeerd en gaan met die banaan. De gids David heeft trouwens de berg een keer in 1 uur beklommen… En dit is geen grap. Maar oke, het beklimmen van de vulkaan. Echt iets voor mij. Eerste deel ging nog redelijk goed, toen kon je nog wel gewoon lopen. Daarna werd het steeds steiler en steeds meer stukjes dat je echt een beetje moest klimmen. Pff, dit was natuurlijk schelden geblazen met mij. Het deed me soms ook een beetje denken aan me werkweek Ardennen op het Sancta. Wat ik ook echt super leuk vond… We hebben wel echt super veel en hard gelachen. (Ja zelfs Roos heeft hardop gelachen, dit deed ze nooit? Ja hoe is t mogelijk). We weten nog steeds niet of dit nou door de hoogte kwam ofzo, misschien hoogte stoned? Haha. Na precies 3,5 uur stonden we er dan, op de top!! Geweldig. En nog een prima tijd, niet? Wat een uitzicht, boven de wolken. (Nouja het was wel mooi uitzicht, maar wel erg bewolkt..) Even wat bananenbrood gegeten, gedronken en selfies gemaakt. Ook met een koe. Hahaha want er was dus daar boven aan de vulkaan gewoon een koe. Jammer genoeg niet de Milka koe. Maar wauw wat een grandioos gevoel als je daar dan uiteindelijk staat. Niet normaal, echt een soort van overwinningsgevoel. Boven op de vulkaan waren ook allerlei Guatemalteken/Maya’s zij deden daar een soort rituelen. Deze mensen beklimmen de vulkaan zonder drinken of eten, om zichzelf te reinigen. Ook dragen zij tijdens het beklimmen gewoon traditionele kleding en slipper/sandalen. Na ongeveer een uurtje op de top, moesten we toch echt ook weer naar beneden. Wat een domper. Maar dit zou wel een stukje sneller gaan, zei David. Wat een gedoe dat naar beneden gaan pffffffffffff. Niet mijn ding. Al gillend, scheldend en vallend toch naar beneden gekomen. Maar toch konden we nog wel lachen hoor.

Terug bij Kasa Kamelot, jeetje wat waren onze voeten vies. En mijn kleding ook, omdat ik gevallen was. We waren ook zo moe. Wat een gevoel, gewoon he-le-maal kapot. Dus lekker geluncht en Gossip Girl gaan kijken. Omg, dit is zo een leuke serie, als je het nog niet heb gezien, echt gaan kijken. Helemaal verslaafd en gelukkig nog genoeg te kijken (nog 6 seizoenen). In de avond gingen we aan de overkant wat vlees eten. En echt de heerlijkste limonada con soda gedronken. Jammer genoeg geen foto van, het lijkt ook wel een beetje op afwasmiddel. Maar foto komt later nog wel. Aangezien we er vast nog wel een keer een gaan drinken. Daarna nog even GG (gossip girl) gekeken en lekker vroeg gaan slapen. Want ja, zondag weer vroeg op.

Zondag ging dus weer mijn wekker om 04:00. En ja weer even op snoozen gedrukt. Maar we hadden er zin in, deze dag stond in het teken van rust. Wat we immers wel verdient hadden. We gingen naar het strand, zwart strand. Wat jammer genoeg niet helemaal waar was, of onze verwachtingen waren te hoog. Maar het zand was niet echt pik zwart. Na 3 uur gereden te hebben, kwamen we in een soort van haventje aan. We moesten met een bootje naar het strand. Langs de kant stonden allemaal varkens en die zwommen ook. Echt heel gek. Er zwemmen dus niet alleen varkens op de Bahama’s maar ook gewoon in Guatie. Op het strand aangekomen, handdoek neergelegd en meteen de zee in. De Pacific. De zee was echt super warm. Hoe chill. Daarna lekker geslapen in de zon. Niet veel gedaan ook. Als lunch hadden we lekker vis. Heerlijk. Het was zo een lekkere dag. En er was haast niemand op het strand. Wij waren dan met een groep van 11: Maaike, Roos en ik als Nederlanders en voor de rest allemaal Guatemalteken. Wel heel bizar er was op het strand helemaal geen tentje voor drinken ofzo. Zo jammer, want we verlangde echt naar een cocktail. Dat zou het compleet hebben gemaakt. Maar er moet altijd nog wat te wensen zijn he. (Of te zeuren). Rond 4 uur gingen we terug en kwamen om 7 uur aan bij Park Central. Even snel omgekleed en naar de Indiër geweest. Wat ging dat er goed in zeg. Toen nog even GG gekeken (?? Weet niet meer zeker, maar zal vast). En lekker gaan slapen na een druk, maar heel leuk weekend.

Maandag begon me eerste werkdagje. Nouja ochtendje. Ik moest van 9 tot 12 werken en om 2 uur weer tot 7 naar spaans les. Op werk is het super relaxed, maar wel leuk. Roos en ik moeten een 10 daagse reis organiseren (voor NL’se vrijwilligers die vandaag komen). Maaaaaaaar…. Zelf mogen we waarschijnlijk ook mee! Dus echt super leuk en dat maakt het extra leuk om aan te werken. De reis gaat naar Rio Dulce, Flores, Tikal en naar Semuc Champey. In de avond zouden we naar sportschool gaan en broccoli soep maken (Thanks voor recept Nadine). Maar eigenlijk waren we hier echt te moe voor. Dus dat werd Mc Donalds en GG. Hihi wat slecht he. Maar was wel heerlijk avondje. En rond 22 uur lagen we weer lekker te slapen.

Vandaag werd ik wakker en voelde ik me echt totaal niet lekker. Ben bij Roos even gaan douchen, want zij heeft echt een super warme douche. Maar daar knapte ik ook niet echt van op. Wel natuurlijk even naar stage gegaan. Maar het ging echt niet. Super veel buikpijn. Dus ik lig nu in me bed, dit verhaal te schrijven en ga zo lekker slapen. Vanmiddag ook niet naar Spaans les. Ik denk wel dat ik vanavond broccoli soep ga maken. Dat zal me goed doen. En dan kan ik hopelijk morgen weer lekker aan de slag! En alles komt natuurlijk goed, geen zorgen.

Groetjes en kusjes,

Mandy

Reacties

Reacties

Wil

Hoi Mandy,
Beterschap! Wat is het leuk om telezen wat je mee maakt

Groetjes en liefs

Paps

Echt heel leuk geschreven maar hoop wel dat je buikpijn gauw over gaat. Het is geweldig om je zo te kunnen volgen want ik mis je wel. Veel plezier nog xxx

Jolanda

He lieve Mandy, wat heerlijk om te lezen dat je het heel erg leuk hebt! Veel lachen, je spieren worden aan het werk gezet en dan ook nog steeds vroeg je bed uit! Brrr! Ben benieuwd hoe de temp daar is! Hier heel druk dus veel te laat je stuk gelezen maar vanaf nu blijf ik bij. Dag weiffie geniet van alles. Adios! Un beso en hollanda

Jolanda Klink

He lieve Mandy, geweldig dat je het zo leuk hebt in Guata! Veel te doen, lekker je spieren laten werken, vroeg je bed uit. Maar wel lekker eten en filmpjes kijken! Hihi! Balen dat je buikpijn hebt, gebruik de olie iedere dag. Oh ja en hoe is het weer daar? Genietse. Adios y un beso en holanda..

Jolanda Klink

Haha er ging iets mis. Val dus in herhaling, hebben wat te lezen.????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!