guatamandy.reismee.nl

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Mandy

Guatemala olé!

Mijn lange reis naar het verre Guatemala begon op donderdag 21 mei. Met het vliegtuig naar Panama City en dan overstappen naar Guatemala City. Bij het inchecken begon de reis natuurlijk al, met de o zo handige nieuwe incheck manier. Bij luchtvaart les noemen wij het ook wel honden hokken. Je zet je koffer erin en moet zelf label erom heen doen. Duurt heel lang voor vele buitenlanders die het niet snappen. En dan heb je ook nog eens het probleem als je koffer te zwaar is, dat je dan toch naar de incheck balie moet. En je raadt het al... Ik had natuurlijk een te zware koffer (23.6 dus viel mee). Daarna verliep alles wel voorspoedig, nog even afscheid genomen en toen stond ik er alleen voor! Spannend!

Toen ik uiteindelijk in het vliegtuig zat, zat ik al redelijk comfortable, maar er kwam maar niemand op de 2 stoelen naast mij zitten. Snel even geboden dat er echt niemand meer zou komen en het had geholpen. De hele reis had ik lekker 3 stoelen voor mij alleen. Ik heb heel veel geslapen. Zo was de vlucht ook snel voorbij gegaan.

Aangekomen op Panama, de tweede vlucht. Hier ging alles heel simpel, alles was goed aangegeven, toen je uit het vliegtuig kwam stond er een bord met waar je heen moest. Ik moest naar gate 4. Daar aangekomen nog even wat te eten gehaald en lekker rustig gaan wachten. Totdat een halfuur van te voren dat de vlucht zou vertrekken. Er stond op het bord ineens Guayaquil. Ja, daar moet ik niet heen!! Dus even een beetje stress snel kijken waar ik dan heen moest, ja natuurlijk de hele andere kant. Snel door gelopen, gelukkig was ik niet alleen. En uiteindelijk kwam alles natuurlijk goed. De tweede vlucht was heel kort, maar ook hier had ik 2 stoelen en heb ik heerlijk geslapen.

Daar was ik dan eindelijk in Guatemala! Na al die tijd wachten. Koffer van de band halen, waar ik ook weer lekker snugger was. Ik had namelijk mijn koffer laten sealen, dat was een zwarte zak die dus om mijn koffer zat. Maar mijn koffer is zelf roze. Dus ik maar wachten.. Waar blijft die roze koffer nou?! Toen kreeg ik een helder moment, ohja! Ik heb een seal. En daar was mijn koffer dan ook meteen.

Tongue Out
Buiten stond er keurig een chauffeur met een naambordje te wachten en hij bracht mij naar het hostel in Antigua. Deze reis duurde ongeveer maar een uurtje, maar toch weer geslapen. In het hostel natuurlijk ook weer heerlijk een nacht geslapen en pas om 9 uur wakker geworden.

Vrijdag 22 mei. Het laatste stukje van mijn reis en dan was ik er eindelijk! om 14.00 werd ik in Antigua bij een café opgehaald door een busje. Hierheen ging ik met de tuctuc, wat is dat lachwekkend! De tuctuc dropte mij niet voor het café af, want daar kon hij niet komen. Daar liep ik dan met 2 koffers en een rugzak, op een straat met allemaal losse tegeltjes. Niet zo handig. Ik had de tuctuc chauffeur 2 dollar fooi gegeven en hij zag dat het niet handig was met mijn koffers. Hij zette zijn tuctuc aan de kant en ging mij helpen met mijn koffers! Mijn grote roze koffer tilde hij even op zijn hoofd. Wat een luxe. Het busje naar Xela (mijn eindbestemming) was er precies op tijd. Deze reis duurde nog 4 uurtjes.

Toen stond ik ineens voor het huis. Is dit echt het huis? En toen deed Josan open en zag ik achter haar een heel bekend gezicht: Rosalie! Jeeej wat was ik blij om bekende (Nederlandse) gezichten te zien. Gelijk naar mijn kamer mijn koffers neerleggen en kreeg ik een rondleiding van het dochtertje van Josan. Mijn kamer is erg groot en ik heb een eigen badkamer, heel chill. Kort daarna ging ik met Roos en Maaike (ander Nederlands meisje die ook hier stage loopt) iets eten en drinken in de stad. Gelukkig geen last van jetlag!

Zaterdag 23 mei. Voor het eerst wakker worden in mijn 'huisje' voor de aankomende 3 maanden. Heerlijk geslapen en wederom pas om 9 uur wakker. Lekker rustig aan gedaan en een smoothie in de stad gedronken, wat boodschapjes gedaan en een beetje rondkijken in de stad. Alle mensen hier zijn zo lief en aardig! Ze kijken altijd heel blij, zijn behulpzaam en ze zeggen je vrijwel altijd gedag. Wel spreken ze dus echt alleen maar Spaans. In de middag wat gedronken op een dakterras met uitzicht op park central. In de avond hadden Roos en ik het mega heerlijke idee om sushi te eten, want ja dat kan hier ook gewoon. Maar onze plannen vielen letterlijk in het water. Het regende de hele avond kei en keihard! Niet normaal. Toen maar zelf een mini diner in elkaar gezet inclusief noedels en toostjes. En daarna gezellig film gekeken.

Zondag 24 mei. Geen regen meer. Na regen komt... Ja! Zonneschijn!! Heerlijk op dakterras van ons huis ontbeten en lekker in de zon boekjes gelezen. Toen hoorde we ineens vuurwerk en allerlei trommels en muziek. Even kijken natuurlijk. Er was een soort optocht van de kerk. Allerlei mensen en een band. Er werd ook een heel groot ding gedragen waarop een pop van Jezus zat. Terug op het dakterras kwam er toch weer een wolk die het feestje moest verpesten. Dan maar naar de grote supermarkt gaan. Met een lokaal busje gingen we daar heen. Ik kreeg meteen opvliegers in het busje. Het wordt helemaal volgestampt, ook al past het niet. Wel heel bizar en grappig om mee te maken. Bij de supermarkt zit ook de zoo. Dat wilden wij natuurlijk niet missen. Dus hup naar de zoo. Dit kostte maar 20 cent. En eigenlijk was het ook niet zo'n geweldige zoo. Maar toch hebben we dat ook weer even gezien. De supermarkt zit in een soort van winkelcentrum, het ziet er modern uit! Er zit ook een bowlingbaan bij. In de namiddag gingen Roos en ik even met een ander Nederlands meisje wat drinken. Toen wij hierheen liepen, was er bij park central een soort feest aan de gang. Allemaal mensen die aan het dansen waren met een masker op. Een soort van maya verkleedde mensen, maar ook sneeuwwitje? We weten niet precies waarvoor dit feest er was. Het gaf wel een gezellige sfeer aan de stad. We hadden heerlijk een mojito gedronken met Joni. Super gezellig en in een hele mooie binnentuin. Daarna nog even een spelletje yahtzee gedaan met Roos en natuurlijk had ik verloren... Het plan voor de avond was om nu echt sushi te gaan eten. En het ging natuurlijk weer regenen in de avond. Maar wij, bikkels, gingen nu gewoon voor onze sushi door de regen. Aangekomen bij de sushi tent... Was ie dicht.. Dus toen maar indiaans gegeten. Erg lekker! En lekker vroeg naar bed gegaan.

Maandag 25 mei. Vandaag begint het echte leven. Nouja, ik hoef nog niet te werken, maar om 14.00 begint mijn Spaanse les. Tot 19.00 uur! Dus dat is wel lang, maar wel heel leuk! Het is hier nu pas 08:15. Dus misschien ga ik zo wel even naar werk. Het reisbureau waar ik ga werken heet La casa de los tiempos. Zij zitten ook op facebook. Dus allemaal even liken!!

Deze week wordt alweer heel druk. Ik heb de hele week Spaans les. Vanavond koken (help) en woensdag naar salsa les (help). En aankomend weekend wordt het ook druk. Vrijdag hebben we een diner met iedereen van het huis, zaterdag gaan we naar het strand (!!) en zondag gaan we naar de vulkaan! Super leuk allemaal. Ik heb het helemaal naar me zin en zoals jullie hebben gelezen gaat ook alles helemaal goed.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal leuk vinden, dan zal er snel weer een nieuwe verschijnen (als jullie het stom vinden ook haha)

Groetjes vanuit het warme, soms wat regenachtige Guatemala!