guatamandy.reismee.nl

het is alweer Augustus!

Jaja het is alweer Augustus, dat betekend nog maar weinig werken en bijna reizen met me moeder! Heel veel zin in. Wel gek als ze hier ineens is en ziet waar ik woon en het land ziet, wat voor mij nu een beetje normaal is geworden (maar helemaal normaal worden vele dingen voor mij nog niet hier).

Vorige werkweek (27 juli – 31 juli) was laatste werkweek van Rosalie! Wat gaat dat toch snel. Moet ik der bijna missen voor wel 3 weken :’(. Dat gaat nog moeilijk worden. Dus ze komt maar bij ons thuis wonen.. Want ben nu veel te gehecht aan der geraakt hahaha. Echt zo leuk dat alles zo goed is gegaan tussen ons (hopelijk krijgen we geen ruzie deze week). We hebben geen gezeik, ze zegt me alleen vaak na.. Haha nee, we zeggen heel vaak het zelfde op zelfde moment of denken het zelfde, heel vreemd. Maar voor Guatemala gingen we helemaal niet veel met elkaar om, dus echt bijzonder dat we nu echt goed met elkaar omgaan en geen ruzie hebben gehad.

Dinsdag had ik Spaans les, wat een beetje stom was. Mijn lerares was namelijk ziek en ik kreeg een andere leraar. Hij was een beetje stom. Maar gelukkig gingen we ‘s middags lekker lunchen en werd ik een beetje vrolijker. Ook hadden we in de middag weer een workshop van Willy. Deze keer ging het over zijn restaurant. Echt een aardige man, met vele mooie verhalen.

Woensdag hadden Roos en ik een massage, we zagen het in een boekje, leek heel chill en modern. Dit viel een beetje tegen. Het was heel raar. Er was maar 1 vrouwtje, terwijl wij met zijn 2e waren. Ze was te laat, maar dat is normaal natuurlijk hier. Toen ze de deur open deed, waren er allemaal blaffende honden, het was in een soort van schuur. De ‘behandeltafels’ (hoe noem je dat?) waren een beetje raar, oud. Het was een hele kleine ruimte. We kregen een gezichtsbehandeling en massage. De gezichtsbehandeling was heel raar en sloeg nergens op. We moesten stomen (één voor één) en ze liet ook nog even het stoomapparaat vallen. Alles ging gewoon verkeerd. We hebben er in totaal 3 uur gezeten! Ze vroeg of we het goed vonden of zij ons allebei masseerde, maar we wilde gewoon tegelijk. Toen moesten we wachten op nog iemand. Roos kreeg alvast een massage, ik wachtte op de andere masseur. Zij kwam toen Roos al klaar was.. Toen ik me kleren wilde ophangen, viel de kapstok haha. De masseur vroeg of ze een ‘mess’ (zooitje) was. Nou eigenlijk wel ja, maar we hielden netjes onze mond. Na 3 uur, waren we dus eindelijk klaar. De massage was lekker maar wauw, hoelang kan het duren?! Daarna hebben we lekker wat gegeten in de stad; Roos een blauwe kaas burger en ik een broodje.

Donderdag hadden we in de ochtend een skype gesprek met onze stagebegeleider van het TIO. Dit verliep heel leuk, zij is namelijk ook van Commundo, het stagebemiddelingsbureau waarmee wij hierheen zijn gekomen. En zij werkt dus ook samen met Josan. Heel leuk! Omdat ik donderdag een skypegesprek had, had ik mijn les verplaatst naar vrijdagochtend. Vrijdag had ik dus Spaans les en gelukkig was mijn lerares beter! Deze les was dus een stuk leuker haha. Donderdag op vrijdag nacht was er wel iets heel ergs gebeurd in de stad: Er was een gasexplosie geweest en vele huizen en restaurants waren weg. Ook de salsatent waar we elke woensdag heen gingen was totaal verwoest. Heel bizar. En er hing een hele rookwolk in de stad. Roos had er helemaal hoofdpijn van en je merkte op straat ook echt dat er een droevige sfeer hing. We hebben niet op kantoor gewerkt vrijdag, aangezien het een straat achter de straat ligt waar de gasexplosie was, stonk het in kantoor ook naar de vieze rook. Na werk gingen Roos en ik een spelletje spelen. En ineens bewogen alle muren en trilde wij! OMG, een aardbeving!! De aardbeving was 5.1 echt ziek.. Ik schrok echt haha. Ik dacht omg wat moet ik doen. En Roos zo: rustig blijven hahaha. Echt bizarre dag. En gek om mee te maken. Vrijdag avond gingen we naar het restaurant van Willy. Er was een boekpublicatie, een beetje saai maar ook wel grappig om mee te maken. En het was ook gelijk een soort opening van het restaurant van Willy. Heel leuk restaurantje. We gaan er waarschijnlijk van de week lunchen. Er was vrijdag namelijk niet echt eten en het was best druk. Roos had hoofdpijn nog steeds, dus geen zin om lang te wachten op eten. We hebben bij de Italiaan een lasagne gehaald en thuis lekker opgegeten. Om half 9/9 uur lagen we al lekker in ons bedje… De volgende dag gingen we namelijk een vulkaan beklimmen!

Zaterdag ging om 05:00 de wekker.. Met een beetje moeite me bed uit en omgekleed, op naar de vulkaan. We werden om 05:45 opgehaald.. Nouja dat was de bedoeling, rond 06:00 werden we uiteindelijk opgehaald. We gingen met Eduardo, een eigenaar van een ander reisbureau die vele bergbeklimmingen doet. We gingen de vulkaan Chicabal beklimmen. Dit is een vulkaan waarvan de top eraf is gegaan tijdens de eruptie, er is nu bovenop niet een top maar een soort kuil, waar een lagune (meertje) in zit. Bij deze lagune worden vele Maya rituelen uitgeoefend. De klim was minder zwaar dan die van de Santa Maria. (gelukkig) Boven was er ook een plek waar je de vulkaan Santa Maria kon bekijken en de vulkaan Santiaguito, deze vulkaan is nog actief. We stonden echt 2 seconden te kijken naar deze vulkaan en toen was er een eruptie!! Hoe vet!!?? De gids was ook helemaal enthousiast. Hij was trouwens echt heel aardig, een oudere man, maar vertelde veel over vulkanen en Guatemalteekse leven. Heel lief, hij leek op de beer van jungle book. Na de vulkaan eruptie gingen we naar het meer, een stukje naar beneden, via een trap. Echt adembenemend was het meer. Er is een bos omheen, die weerspiegelde in het meer. Heel mooi om te zien. Ook lagen er spullen van de Maya rituelen. We hebben daar lekker een brownie gegeten en daarna gingen we een rondje om het meer lopen. Hierna gingen we beginnen aan onze terug weg. Ik moest heel nodig plassen alleen. Gelukkig waren er veel bosjes en had ik wc papier mee hahaha. De terugweg ging redelijk snel. Rond half 1/1 uur waren we weer thuis. We hadden lekker een pita kaas gemaakt en nog restje courgetti opgewarmd. Daarna geskyped met me moedertje en daarna lekker gedouched. (was flink nodig). Na een heerlijke, warme douche zijn we even foto’s voor Evelin, Isabel, Josan en Hans uit gaan printen. En ‘s avonds hebben we in een heerlijk Uruguayaans steak restaurant gegeten. We zijn weer rond 21:00 gaan slapen.. heerlijk!

Zondag rond 08:00 waren we allebei wakker en gingen we rustig aan wakker worden met een gossip girl aflevering. Het was lekker rustig in huis, want de vrijwilligers waren naar het strand. Het was de eerste zondag van de maand en dan staat er altijd een marktje met souvenirs. We gingen ontbijten bij Xelapan (de plaatselijke bakker). Daarna even op het marktje wat spulletjes gekocht (wat o wat?!). Ik moet natuurlijk voor vele mensen een souvenirtje mee brengen.. Na het slenteren over de markt hebben we een chai thee gedronken. (Hhhmmmmm) En daarna naar huis gegaan. Roos ging kruidenboter en satésaus maken. ’S Avonds hadden we een bbq bij Josan thuis. Een soort afscheids bbq. Maar ook om haar nieuwe huis te zien! Voorheen woonde Josan altijd in Kasa Kamelot. Nu heeft ze haar eigen huis. Echt een super mooi huis in een mooi gebied. Het ligt boven aan een berg, met veel bos erom heen en bij het huis dichtbij ook een tennisbaan en voetbal/basketbalveldje. Echt heel leuk! We hebben heerlijk gebbqt. Ik zat daarna alleen suuuuuuper vol. We zijn weer vroeg naar bed gegaan. (zal niet.. lijken wel oude wijven)

Maandag begon het echte werkleven weer.. Haha. Zonder Roos. Roos zou eigenlijk naar El Salvador gaan. Ze zag er eigenlijk meer tegen op dan dat ze er zin in had. Ze had dus besloten niet te gaan. Want de reis duurde best een tijdje en nog vlak voordat ze naar NL gaat.. Gelukkig heeft ze deze beslissing genomen, want anders moest ik haar al eerder missen.. Haha nee maar wel gelukkig want El Salvador is veel op het nieuws: Er worden allerlei buschauffeurs doodgeschoten en er zijn nare accidenten. Daar wil ik haar natuurlijk niet tussen hebben! Maar vanmorgen vroeg is ze haar trekking begonnen: vulkaan Tajumulco. Een trekking van 2 dagen! Wat zwaar, maar wel vet! Het is de hoogste vulkaan van Centraal-Amerika.

Deze week heb ik een gewone werkweek. Maar vrijdag gaat Roos naar Antigua, omdat ze zaterdag vliegt. En ik ga mee naar Antigua!! Want ik moet natuurlijk wel goed afscheid van haar nemen. Ik blijf dan een weekendje in Antigua (alleen) en zaterdag wordt zwaar want dan moet ik echt afscheid nemen van me Guatiemattie. Maar de 13e komt me moeder al!! Echt snel. En veel zin in. Nog de laatste loodjes… En ben alweer bijna in Nederland! Wat gek!

Besos vanuit Xela,

Mandy

Reacties

Reacties

Paps

Ook nog gefacetimed met je vadertje die jarig was !! Toch niet vergeten he!! Haha leuk verhaal weer.

Ilse

Leuk allemaal Mandy!! Xx

Yolanda,Harold,Kristián,Patrik

Hoi Mop
Super leuk en boeiend weer wat jij allemaal ziet en doet daar! Zal zeker wel even anders zijn als Roos er niet is maar,zoals je al zei is je moeder al bijna onderweg en haar koffers zijn al gepakt????En dan ga je lekker chillen en genieten met Mams!????Dikke ????????????????van ons 4tjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!