guatamandy.reismee.nl

de andere wereld

Dat is een tijd geleden! Ik moet maar weer eens gaan schrijven..

We leven gewoon hier, dus het is moeilijk om altijd iets te schrijven. De weekenden gaan we vaak wel weg, dus daar kan ik dan mooi weer wat over vertellen. Maar we zijn ook nog een keertje door de weeks naar de bioscoop geweest.. Hoe anders kan een bios zijn?! Nou er kan dus wel degelijk verschil in zitten.. Alle Guatemalteken lachen overal keihard om, maar dan ook om de dingen die niet echt grappig zijn. We gingen rond 20:30 naar de bios en er zaten ook gewoon ouders met baby’s in de zaal. Bovendien is het niet heel gek als je gewoon gaat bellen tijdens de film. Wél leuk, de bios zit in een soort winkelcentrum, paar winkeltjes, zijn we ook nog heen geweest en lekker beetje geslenterd. Maar écht leuke kleding.. Dat is moeilijk te vinden. Ook zit er een Wal-Mart, hier gingen wij even één keer boodschappen doen. Maar daar gaan we nooit meer heen! Echt verschrikkelijk duur. Dadels waren bijvoorbeeld 9euro voor maar een klein doosje! En we zijn begonnen aan ons stageverslag (!) en ga ik steeds meer op de cultuurverschillen letten.. En dat zijn er toch wel een hoop, maar laat ik bij het vorige weekend beginnen..

Vorig weekend gingen Roos en ik lekker naar het strand. We hadden een kamer in een huis, waar we zelf konden koken. We gingen met de taxi naar het strand, want we hadden niet zoveel zin om met de chickenbus te gaan. Dat is het openbaar vervoer, weer zo’n verschilletje, ze laten zoveel mogelijk mensen erin en hoe de buschauffeurs rijden, is ook niet echt top. De taxi kwam volgens mij redelijk op tijd (voor Guatemalteekse begrippen). En ik heb de hele weg geslapen.. Toen we bij het huis aankwamen, moesten we naar een ander huis. Eerst was dit een beetje een teleurstelling, maar het andere huis zag er ook goed uit, wel iets anders. Maar dit huis hadden wij helemaal voor onszelf! Dit was dus echt heel chill. We hebben de hele dag aan het zwembad gelegen, het strand was namelijk heel warm, omdat het zand zwart is. Ook het strand was zo goed als privé. Er was niks in de buurt en dit was echt even heerlijk. We gingen ’s avonds nog even op het strand lopen en hebben de zon mooi zien ondergaan. Ook hebben we heel veel krabbetjes gezien. Lekker gegeten in de avond en nog wat spelletjes gedaan. Toen vroeg ons bedje ingedoken.. De volgende dag werd immers zwaar (heel veel zonnen). Pas om half 10 werd ik wakker de volgende dag! Dit is niets voor mij maar wat lekker, even klokje rond geslapen. Toen had Rosalie lekker ontbijtje gemaakt: Bananenpannenkoekjes. En toen zijn we wederom aan het zwembad gaan liggen en een spelletje gedaan. Daarna gingen we even op het strand lopen, naar het andere huis (waar we dachten eerst in te zitten, iets moderner). Hier was niemand meer, dus we zijn onze spullen gaan halen bij ‘ons’ huis en gingen in het gras bij het andere huis liggen. We hadden lunch besteld. Rond 2 uur kregen we onze lunch: Vis. Heerlijk gegeten en om 3 uur zouden we opgehaald worden. Dit werd iets later, omdat er noodweer was in Xela, waar onze taxi vandaan moest komen. Jammer genoeg was het bij ons ook bewolkt en hebben we dus niet nog wat extra uurtjes zon mee kunnen pikken. Toen we terugreden zagen wij allemaal auto’s met Lider vlaggen (politieke partij). Echt bizar hoe de politiek hier gaat en hoe ze reclame maken. Ze schilderen bijvoorbeeld allerlei stenen in de kleur van de politieke partij. Dit is goedkoper dan bijvoorbeeld posters. Het weekend was zeker geslaagd en heel relaxed.

Maandag begon het werk weer, zoals altijd. Ik heb nog extra Spaans lessen erbij genomen, ik heb nu dinsdag en donderdag ochtend ook les. Ik dacht dat het toch beter was, nu ik er toch ben, waarom niet? Me Spaans gaat wel vooruit, dus daar ben ik wel blij mee! En ik heb nu een super leuke lerares, waarmee ik heel veel praat. Over de politiek, over reizen, over de mensen hier, de educatie hier, van alles! Maar zo leer je dus ook weer de cultuur. Deze week had ik alleen op dinsdag en woensdag les. We moesten deze week een poster maken die La Casa De Los Tiempos kan gebruiken op beurzen etc. Dat was dus een leuke opdracht, vrijdag moesten we deze presenteren. En donderdag zijn we (Josan, Maaike, Roos en ik) naar Chiabal geweest. Chiabal is een dorpje waar eigenlijk haast niets is. Echt heel primitief, maar wel leuk om gezien te hebben. Ze hadden nog net aan een ‘wc’. Een pot eigenlijk. Koken deden zij op vuur.. Een douche hadden zij natuurlijk niet. Wij moesten hier heen omdat Maaike dit weekend een weekend-excursie naar Chiabal zou hebben. Dit ging, jammer genoeg (misschien beetje sarcastisch), niet door. Ik was daar dus wel beetje blij mee, want ik had geen zin om een weekend daar te zitten.. In ieder geval ik zag het niet voor me. Wel een ervaring natuurlijk. Een meisje van de familie waar wij waren, heeft gestudeerd in Amerika. Echt bizar dat zij nu gewoon weer daar zo primitief kan leven. Ik zou het niet kunnen!! Maar de familie was echt heel lief. Heel openhartig en hadden daar soep gegeten. Ook lopen er gewoon kippen en honden rond. De meeste mensen hebben ook een varkentje. En de familie waar wij waren hadden een lama. Na deze lange dag was ik wel blij om weer thuis te zijn. Maar ik kreeg toen ik thuis kwam een berichtje waardoor ik graag even naar NL wilde vliegen.. Op sommige momenten wil je gewoon even thuis zijn, bij je familie en vrienden.

Vrijdag hadden we allemaal onze presentaties voor de posters. Toen Evelin op werk kwam, had ze erg last van der buik. Toch maar naar het ziekenhuis. We dachten eerst een blindedarmontsteking, maar ze heeft wat aan der nieren. Heel zielig, nu moet ze elke dag naar het ziekenhuis om oefeningen te doen. Het ziekenhuis is ook erg duur. Het is zo oneerlijk en anders met NL. Zij kan nu dus ook haast niet meer werken, terwijl ze ook vet graag naar school zou gaan, waar ze al geen geld voor had. De kosten voor de medicijnen en ziekenhuiskosten zijn zo duur voor haar. Ze is wel naar een privé ziekenhuis, wat dan dus ook meteen duurder is. Maar het publieke ziekenhuis is gewoon erg slecht. Het is zo zielig, want ik zou zo graag willen helpen, maarja ik heb ook niet zoveel geld..

Dit weekend zijn we in Xela gebleven. Zaterdag zijn we naar Fuentes Georginas geweest, dat zijn warmwaterbronnen. Heel lekker, maar wel echt heeeel warm. We zijn hier met de Chickenbus heen gegaan. Nu hadden we wel een chille chickenbus heen, maar op de terugweg iets minder. En bijna een ongeluk op de terug weg. De mensen hier gaan rustig in bochten inhalen, bussen halen vrachtwagens in en ga zo maar door. Zaterdag avond hebben we lekker tapas gegeten. Vandaag (zondag) doen we lekker rustig aan, vanmorgen heerlijk ontbeten en nu een beetje op het dakterras. Het is hier nu 13:00. Het weer is echt super. Lekker in het zonnetje dus. En in de namiddag gaan we even naar het winkelcentrum, lekker slenteren. In NL is het weer heel slecht zag ik op het nieuws. Hoop dat jullie de storm overleven! Of is er al geen storm meer? Vanavond gaan wij… KAASFONDUEN! Heerlijk. Bij Panorama, een restaurant boven op een berg, met uitzicht over Xela. Morgen weer werken.. Wat jammer. Dit wordt de laatste werkweek van Rosalie L. Daarna gaat ze een weekje naar San Salvador en daarna alweer naar NL! Tijd vliegt om. Nog 19 dagen voordat mijn moeder komt. Ook veel zin in. Tegen die tijd zal ik ook laten weten waar ik allemaal heen ga reizen met mi madre. Volgende week zaterdag organiseer ik een vulkaanbeklimming: Laguna Chicabal. Dat is een vulkaan met een lagune op de top. Hier worden ook allerlei maya rituelen gehouden. Heel leuk! Deze week dus even veel mensen regelen die mee gaan.

Om even terug te komen op de cultuurverschillen, ik moet deze ook in mijn stageverslag beschrijven. Maar er zijn er zo enorm veel! Het eten bijvoorbeeld, zoveel koolhydraten en vet. Als je uiteten gaat krijg je bijna altijd brood, aardappelen, rijst of tortilla’s. En salades zijn er nou ook niet in overvloed. Terwijl in NL iedereen laatste tijd zo gezond mogelijk wilt leven. Is het hier toch echt wel anders. Maar dit komt ook weer door de armoede. De mensen kunnen goedkoop rijst kopen, groentes zijn voor hen hier duur. Terwijl dit voor ons echt goedkoop is, de avocado’s hier zijn echt enorm goedkoop en tien keer lekkerder. Maar ook de educatie is hier anders, de gezondheidszorg, de wegen, de mensen, de kleding. En bovendien is het hier niet vanzelfsprekend dat de elektriciteit het doet. Van de week hadden wij bijvoorbeeld geen licht. Dit komt in NL toch haast niet meer voor. En als het voorkomt, staat alles op zijn kop. Hier is het eigenlijk heel normaal, als er even geen licht of water is. Dat gebeurt gewoon wel eens. Het leven hier is voor mij echt heel anders, in NL zo veel simpeler. De normale dingen zijn anders. Maar alles begint ergens en ik denk dat hier de politiek het begin is. Als hier een hele andere politiek zou zijn, zou de gezondheidszorg beter zijn, de educatie, etc. Misschien zou het dan ook wel moderner worden? Hier heb ik het vaak over tijdens Spaans les. De politiek hier is één en al corrupt. Maar de Guatemalteken hebben geen educatie, zij hebben geen flauw benul van de corruptheid. De arme mensen worden omgekocht. En zij stemmen dan op die gene. Er is nu groot nieuws: Lider, de grootste politieke partij, is corrupt. Oh uh echt?! Ja, vele mensen hebben dit niet door. Terwijl wij (westerlingen) dit heel voor de hand liggend vinden. Lider zou eigenlijk uit de verkiezingen gaan. Maar er zijn hier grote protesten tegen. Het zal dus niet gebeuren dat zij uit de verkiezingen gaan. En waarschijnlijk wordt Lider ook nog gekozen. In september wordt er gestemd, ergens ben ik blij dat ik er dan niet ben. En het idee dat er iets zal veranderen aan de corrupte politiek.. Ja dat zal ik ook wel moeten vergeten. Want het zal nog lang duren. Het is hier echt een andere wereld. Ik verlang daarom ook wel weer naar NL. Volgend jaar gaan Roos en ik weer samen stage lopen haha, alleen dachten we dan aan een heel modern land, zo iets als Dubai?? Goed plan, niet?

Groetjes, besos, abrazos,

Mandy

Reacties

Reacties

Paps

Weer een erg leuk verhaal maar als ik dit lees zal ik toch blij zijn als je gezond thuis bent. Hou heel veel van je en mis je xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!