guatamandy.reismee.nl

Mexicoooo

Mexico?! Ja zeker! We zijn dit weekend gewoon ‘even’ naar Mexico geweest.. Maar laat ik bij het begin beginnen!

Vorige week veel geflyerd voor mijn tripje naar het strand.. Jammer genoeg waren er niet genoeg mensen en kon het strand tripje niet door gaan.. Iedereen had iets anders al geplant. Echt heel jammer, want dan heb ik iets wat ik moet regelen, gaat het niet door. Ik was vorige week dus ook een beetje chagrijnig en miste thuis (kast, NL eten, vrienden, familie, katten, alles). Maar woensdagavond gingen we tapas eten en dan was ik ook alweer een stukje vrolijker haha. Maar vrijdag op werk, hadden we het over de excursie en we kwamen tot de conclusie dat we het beter konden af lassen omdat er niet genoeg mensen waren. Toen zei Josan.. Ja jullie kunnen ook dit weekend naar Mexico, San Cristobal?! Als jullie dan toch niets hebben te doen.. Wij moesten namelijk naar Mexico voor ons visum, je mag maar 90 dagen in Guatemala zijn. Ik zou in totaal hier iets van 100 nog wat dagen zijn en Roos 92. Dus we moesten even op de vlucht! Zo zit je vrijdag nog op je werk in Guatemala, zo zit je zaterdag ochtend vroeg in een auto naar een tankstation voor de shuttle..

Zaterdag werden we om 08:00 opgehaald, maar zoals de Guatemalteken over tijd denken, bleek nu ook weer waar te zijn. De auto was er om 08:30 ongeveer. Ach, ietsjes later. Wij hadden geen idee hoe de reis zou verlopen eigenlijk. Wij dachten dat we al door de shuttle opgehaald zouden worden, maar we werden dus door een auto opgehaald die ons naar een tankstation bracht, waar wij op de shuttle moesten overstappen. In de auto stond er keiharde muziek aan, de boxen zaten bij de achterbank, heel fijn. Met een ‘leuk’ Mexicaans muziekje op. De stemming zat er al helemaal in.. Toen waren we binnen 15 minuutjes bij het tankstation, wij onwetende van wat er zou gebeuren. We moesten nog even wachten zei de man uiteindelijk, maar waarop wisten we nog niet. Dus maar even gevraagd, ja op de shuttle die zou hier om 08:30 zijn.. ‘Maar Roos wij werden om 08:30 opgehaald..’ Even stress maar uiteindelijk kwam de shuttle en gingen we naar Mexico (na nog een 30 minuten in de shuttle hebben gewacht.. ) Toen begon de reis, 8 uur zou het duren. Ik heb veel geslapen, dus toen waren we snel bij de grens. Onderweg waren we nog bij een tankstation gestopt, gelukkig want ik moest erg nodig plassen. Binnen bij het tankstation was het allemaal al een beetje raar, er zaten rare mensen binnen en er waren zo gehete VIP Rooms. In een zo een kamer zaten dus allemaal mensen, geen idee wat die uitspookte, maar of het nou een gewoon tankstation was weten we nog steeds niet. Toen weer een stuk geslapen tot aan de grens. Hier moesten we van busje verwisselen, maar eerst een stempel halen in het kantoortje. De stempel kregen we redelijk snel en we konden zo doorlopen, dus geen detectiepoortje, geen koffercontrole, helemaal geen controle. Gek, maar het zal wel. Toen waren we snel in Mexico haha. Op naar het andere busje. Na 5 minuten rijden moesten we weer eruit, nu naar het kantoortje van Mexico. Klein formuliertje invullen en het was klaar, we kregen een stempel van Mexico. In dit kantoortje was ook achter een soort gevangenis, allemaal handjes uit de tralies haha. Beetje gek om te zien wel. Na het kantoortje moesten we nog ongeveer 3uur? In het busje. Ik heb wederom weer heel veel geslapen vanaf de grens in Mexico. Toen kwamen we, voor mijn gevoel snel, aan in San Cristobal, bij Parc Central werden we afgezet. Dan maar even vragen waar ons hotel zit.. 4 blokken verder op. De blokken in Mexico zijn iets groter dan in Guatemala, dus dit duurde nog wel iets langer dan verwacht. Alles ging goed bij het hotel en konden zo onze kamer in. Prima hotelletje. (50€ voor 2 personen, 2 nachten).. haha geen geld toch! En nog een warme douche ook. We gingen even douchen en snel op pad. We hadden alleen maar koekjes gegeten onderweg.. Dus hadden aardig honger. We kwamen een snoepwinkel tegen toen we naar de grote straat ‘Real de Guadeloupe’ liepen. Ze hadden hier gedroogd fruit!! Zo lekker. Dat zouden we onthouden en zondag kopen voor als we weer maandag terug gingen. In de straat Guadeloupe zitten alle restaurantjes, barretjes, winkeltjes enz. Echt een hele leuke straat! Net alsof je in Spanje loopt, meer modern dan Guatemala. Wat af en toe toch wel echt fijn is. We zijn hier redelijk snel tegen een tapas restaurant aangelopen wat er erg gezellig uitzag. Het restaurant heette El Cau. Echt een top restaurant. We hebben genoten van de sangria en het eten. Heerlijk, ze hadden ook gewoon aioli. We hebben lekker visjes, vlees en broodjes gegeten. De eigenaar van het restaurant kwam uit Barcelona. Echt heel leuk, Roos kon weer even écht Spaans met hem spreken. Want de Spanjaarden spreken veel sneller dan de mensen hier. Ook kwam er tijdens het eten een man van een Argentijns/Franse bakker, hij had lekkere koekjes om te verkopen. Maar wij waren aan het eten dus hoefde niet, wel wilden we zondag deze winkel gaan opzoeken, om de koekjes alsnog te proberen. Na het eten hebben we nog even rondgelopen in de straat en rondom het park. Echt een gezellig stadje! We zijn daarna lekker ons bedje in gedoken, want het reizen is toch wel vermoeiend. Zondag waren we redelijk vroeg wakker, toen kwamen we erachter dat we dus tijdsverschil hadden! Haha in Mexico is het 1 uurtje later. Roos zei toen wij onderweg waren al voor de grap ja we hebben tijdsverschil he. Dus ik ja hoor. Nou bleek dus wel zo te zijn haha. Maar jammer genoeg hadden we dus maar weer 1 uurtje minder in Mexico. Het enige minpuntje van onze kamer was trouwens dat we een beetje een klein tweepersoonsbed hadden. Maar dat was wel weer gezellig knus haha. Na het douchen enz. gingen we weer de stad verkennen, nu bij daglicht. Het was echt super warm! Dus lekker een jurkje aan gedaan. We zijn weer naar de grote straat gelopen en zagen weer snel de snoepwinkel met gedroogd fruit.. Was ie gesloten! Zo jammer, maar we dachten, misschien gaat ie vanmiddag wel open.. (nou dus mooi niet he!) We gingen ergens ontbijten met leuke gekleurde stoeltjes, zag er erg leuk uit. Het eten was alleen een beetje veel allemaal, dus we hadden maar een smoothie genomen. Nu opzoek naar de bakker met de lekkere koekjes! Maar hoe heette het ook al weer?! Geen idee, gewoon zoeken.. De hele dag zijn we hier stiekem een beetje naar opzoek geweest en ja hoor, we hebben het niet kunnen vinden.. Dus we moeten maar snel terug naar Mexico. Na de smoothie gingen we winkelen, waren best leuke winkels. Veel winkels verkochten van die mooie 100% katoenen blouses. Roos heeft een heel leuk jurkje en blousje. Ik kon qua kleding niet zo goed slagen, maar heb wel een sjaal en een paar schoentjes gekocht! Tegen de middag zijn we ergens een broodje gaan eten, wat wederom weer super lekker was. Met de beste chai tea ooit! Boven aan de Guadeloupe straat stond een kerk, die wij natuurlijk gingen bezoeken. Even onze shopping tasjes in de kamer gezet en op naar de kerk. Roos had de traptreden geteld maar ik weet het even niet meer dacht 70 ? Valt wel mee, maar het was toch even aardig stukje omhoog. In de kerk wilden wij natuurlijk een kaarsje aansteken. Maar dat ging hier iets anders. Je moest een muntje ergens in gooien en dan ging er een kaarsje vanzelf aan! Hoe modern is de kerk? Haha. Na de kerk weer terug naar het stadje en nog eventjes wat gedronken en naar de markt geweest. Daarna weer terug naar het hotel. We hebben lekker de hele dag geslenterd en het was een heerlijke, gezellige dag met een lekker zonnetje. ’s Avonds gingen we naar het restaurant waar we ’s middags ook hadden gegeten. We hadden niet super veel honger, dus we hebben een maaltijd gedeeld. Zalm met risotto. Hmmmm echt heel lekker! Als toetje had ik een soort taartje, maar dat was echt veel te veel. En wederom weer lekker chai tea gedronken. Hierna waren we lekker naar het hotel gegaan, want zo een dagje maakt je toch wel moe. En we moesten de volgende dag alweer terug jammer genoeg.. Om 07:30 werden we opgehaald bij het hotel. En de shuttle was gewoon 5 minuten eerder! Dat is toch helemaal niet van hier?! Wij waren dus ook nog niet klaar, maar snel onze kamer uit. In het busje zat nog een Nederlands stel, heel toevallig. Ik heb weer veel geslapen, dus niet veel te vertellen over de reis haha. Uiteindelijk kwamen we weer bij de grens en kregen we weer een stempel, dat ging allemaal super snel. Totdat we in Guatemala waren, daar was het volgende busje nog niet. Dit duurde best lang en het was super warm. Dus dat was wel een beetje irritant. Uiteindelijk kwam het busje en is de reis (voor mij natuurlijk) weer snel voorbij gegaan. Echt chill dat ik zoveel kan slapen in de auto. Thuis aangekomen zei Evelin dat er een pakketje voor me was, ik snel naar het postkantoor en ja hoor! Pakketje uit Nederland, van me ouders. Met drop en allerlei lekkere dingen. Echt een heerlijke thuiskomer.. (Drop is al bijna op oeps).

Het was een kort weekendje weg, maar we hebben het onwijs naar ons zin gehad.. Nu gaat het echte leven weer beginnen en hoeven we niet meer op de vlucht voor ons visum! Wel gaat de tijd onwijs snel, ik zit hier nog een maand totdat mijn moeder komt en dan gaan we reizen. Dus super veel zin in en fijn dat dit ook mogelijk is met mijn stage. We gaan 2 weken reizen en gaan ook naar Belize!

Hier is het nu ochtend.. En ga nu weer naar Spaanse les en vanmiddag weer werken! En zo gaat de routine weer verder..

Besos uit Guatemala,

Mandy

Ross

OMGGG CHAI THEEEE zoveel zin in nuuuuuu

Wil

Hoi Mandy,
Elke keer weer leuk om telezen wat je mee maakt
Als ik bij je moeder ben,vraag ik altyd ..nog wat gehoord...dan laat ze foto,s zien die je gestuurd heb
Erg leuk om tezien....Wat gaan jullie een geweldige reis maken..Je moeder liet wat foto,s zien op internet ..GEWELDIG !!!!! Groetjes en liefs