guatamandy.reismee.nl

Tweede deel van de 10 daagse reis!

Hier het vervolg na Tikal...

Woensdag om 11.00 gingen we verder naar de volgende bestemming: Flores. Dit was ongeveer maar een uurtje rijden. Aangekomen in Flores in het hostel Los Amigos. De eigenaren ervan zijn Nederlanders en ja wat staat er dan op de menukaart: Bitterballen! Geweldig haha. De kamer was hier prima en het was echt een leuk hostel. In de middag gingen we even de boel verkennen, er was een soort van winkelcentrum maarja daar was nou niet veel zoets. Wel een bioscoop! Later gingen we aan het water wat eten, ik had een lasagne genomen. En eigenlijk hebben we niet zoveel gedaan omdat we ook redelijk moe waren en het weer was niet zo top. In de avond gingen we in het hostel cocktails drinken en bitterballen eten, lekker! En toch lagen we weer rond 22.00/23.00? In ons bed. Daarom waren we donderdag ook weer lekker vroeg wakker.

Donderdag gingen we ergens lekker ontbijten en daarna met het bootje naar ARCAS. Dat is een dierenbescherming project. Zij beschermde beesten van de illegale handel. Ze hadden daar aapjes, die erg nieuwsgierig waren. Ze gaven een handje en bij Bente gingen ze even met hun staartje der shirt naar beneden doen hahaha! Ook was er een tijger, die had maar 3 poten maar was echt zo mooi! Ook waren er veel volgens en 2 krokodillen (maar die beesten vind ik stom haha). Onze bootgids was super aardig en wist er ook veel over te vertellen. Ook zagen we nog een kakkerlak, toen vertelde de bootgids even doodleuk dat er ook vliegende kakkerlakken zijn! Jakkes!!! Het was niet zo groot bij ARCAS dus na een uurtje waren we alweer terug. Het regende eerst, maar je kent het gezegde "Na regen komt zonneschijn" en dit gebeurde dan ook. We hadden een hotel gevonden met zwembad op de weg terug van het bootje naar ons hostel. Dus het plan was snel gemaakt: bikini aan doen en daar gewoon gaan liggen. Er lag overigens niemand bij het hotel! En we zijn ook gelukkig niet weg gestuurd haha. We hebben dus een heerlijk middagje aan het zwembad gelegen. 'S middags sloeg het weer wel weer een beetje om. Jammer genoeg bestaat er ook het gezegde: "Aan al het mooie komt ooit een eind". Dus toen even gedouched in het hostel en we wilden naar de film. Kwamen we aan bij de bios, draaien er maar 2 films! Dragonball Z en Jurrasic Park. Dat werd maar niet naar de film. We zijn weer langs het water gaan lopen en bij een leuk tentje gaan zitten en lekker wat gedronken. Later namen we ook daar wat te eten; carpaccio!! Dit was jammer genoeg niet zo lekker als in Nederland. Erg veel azijn zat erover heen. Hierna hebben we nog wat meer gedronken in het leuke tentje. In de avond gingen we naar de andere kant van Flores, naar een disco. Disco deja vu, maar die was dicht. Gelukkig kende deze stad nog een disco. Erg gezellig, maar niet zo druk. We hebben lekker gedanst en zijn rond 23.00? Naar huis gegaan. Nouja op pizza tocht gegaan. We wilden pizza eten! Maar geen een tent was meer open. Dus toen werd het maar een burrito. Die leek erg op een turkse pizza dus dat was echt chill.

Vrijdag om 07.00 ging de wekker. Omkleden en huphup naar Semuc Champey. Om 08.00 zaten we klaar in de bus voor een lange rit. Na een paar hobbeltjes, onverharde wegen en een pondje waar we ongeveer anderhalf uur op moesten wachten, waren we dan om ongeveer 18.30 aangekomen bij ons hostel. Wat een reis! Zoals ik al schreef; onverharde wegen, veeeeel hobbels, was er dus ook een pond die we moesten hebben. We kennen allemaal het pondje in Amsterdam, dat is zo gebeurd (al helemaal als je weet hoe klein de afstand hier was!). Maar nee hoor in Guatemala gaat het iets anders. Er is 1 verkeersregelaar, die ons niet echt mocht denk ik. We moesten steeds maar wachten. En de vrachtwagens met koeien? Die gaan natuurlijk ook rustig mee op het pondje! Waarom niet toch?! En hoe wordt het pondje bestuurd? Dat zal ik even uitleggen: Aan de zijkant zit een mini motortje, gewoon zo een boot motortje, daaraan zit een man en die bestuurd het zo. Haha wel hilarisch achteraf, maar het duurde echt zo lang. Rond 16.00 zijn we ergens gestopt en hebben we even gegeten, want na zo een rit ben je wel uitgekeken op alleen maar koekjes eten.. Dus tijd voor een echte maal. Dat deed ons allemaal wel goed en vanaf daar zou het nog 2 uur rijden zijn. Aangekomen in het laatste dorpje, daar moesten we uit ons eigen busje, in een andere auto. De wegen waren niet bestemt voor ons busje, dat belooft wat. We werden in het dorpje begroet alsof we BN'ers waren. Allerlei vieze mannetjes om de auto en de ramen kussen. Wel heel grappig hahaha. Toen moesten we dus uit de bus. Wat voor auto zien we staan? Nee geen gewone auto. Een auto met zo een open achterkant. En raad eens.. Ja daar moesten wij in staan!! Haha dat zie je hier heel veel. Maar jeetje wat een rit. We moesten nog ongeveer een halfuur rijden en dat op modderwegen en stijle wegen. En dat staand. Wel hilarisch om mee te maken. En als het allemaal niet erger kan, kan het toch nog erger! We waren bijna bij het hostel, moesten alleen nog een brug over. Deze brug was dusdanig slecht, wij konden er niet over met de auto. En dat begrijpen we heel goed. Allemaal losse stukken en grote stukken die ontbreken. Het was echt super eng en het was ook nog eens donker! Uiteindelijk zijn we er vanaf gekomen zonder kleerstukken en zijn we aangekomen bij ons hostel. Het hostel heet El Portal. Het zit echt in de middle of nowhere. Wel heel gaaf! We hadden nog wat spelletjes gespeeld en gegeten daarna wilden we gaan slapen. Lagen we bijna in bed, ja hoor, mega grote spin boven me bed!! Gadver. Mijn bed had ik dus maar verschoven. En de spin is snel gevlucht, toen we hem wilden vangen. Uiteindelijk heerlijk geslapen, maar Bente had wel een nachtmerrie. Waarschijnlijk over de spin: midden in de nacht riep ze "Help!!!".

Zaterdag lekker een beetje uitgeslapen. Om ongeveer 10 uur gaan ontbijten. Heerlijk een bord met fruit. En een broodje smeerkaas. De zon scheen gelukkig, dus na het eten zijn we natuurlijk direct in de zon gaan liggen. Het was zo warm! Niet normaal. Zelfs me mobiel was te heet geworden. Maar het was wel heerlijk, gelukkig hadden we zo mooi weer en geen regen! Heerlijk die dutjes in de zon, even lekker uitrusten. Eigenlijk zaterdag niets bijzonders gedaan dus. Waren nog even naar de overkant gelopen, weer over de enge brug. Maar niet echt iets speciaals gedaan (mag ook wel een keer). Beetje spelletjes. Gezellig, rustig dagje dus. Toen de avond kwam, begon het insecten/beesten verhaal ook weer. Heel fijn, toen ik iets bestelde aan de bar, vloog er een kakkerlak tegen me aan!!!! Gadverdamme. En toen waren we op de kamer, zat er daar ook een kakkerlak. Dus ik ging even iemand van het hotel halen.. Dat wilde ik in eerste instantie doen. Ik liep naar buiten, zag daar een dikke, vieze, grote, gore kikker zitten. Nou me keeltje werd aardig aangezet en begon te gillen natuurlijk. Ik vind kikkers echt zo vies!! Toen had Roos maar even iemand gehaald. Die man deed alsof ee gek waren, het is maar een kakkerlakje. Uiteindelijk hebben we met een gerust hart kunnen slapen. Wel met een hartverzakking van die kikker.

Zondag hadden we weer een excursie op de planning. Om 09:00 begon de excursie, eigenlijk 09:30, maar toen we wilden ontbijten, werd ons ineens verteld dat het al om 09:00 begon. Oké, Guatemalteekse afspraken he. Maar geen probleem, snel ontbijtje genomen en daar gingen we. In de bloedhitte. We moesten een stukje lopen, totdat we op een soort veldje kwamen, daar kregen we met een soort henna-achtige poeder een getal op ons voorhoofd. Het getal was in de Maya taal geschreven. Bij mij kriebelde het natuurlijk als een gek en voor ik het wist leek ik wel een oempaloempa met overal oranje. We zetten de tocht door, nu gingen we echt het park in van Semuc Champey. We moesten eerst 800 traptreden beklimmen. Maar uiteindelijk was je dan ook ergens, met prachtig uitzicht! Dus dan weet je waar je het voor doet. En hadden we toch nog een workout gehad. Het was wel erg druk bij het uitzichtpunt, erg jammer. Daarna moesten we weer naar beneden lopen, weer wat traptreden. Beneden was er een mooie waterval en daar konden we ook zwemmen. Eerst even naar de wc. Stond er op de bordjes dat dit maar 200m verder op was. Nou niet dus. Was wel even wat langer haha. Uiteindelijk zijn we het water in gesprongen. En wat was het water koud! Maar wel lekker na zo een tijd in de hitte gelopen te hebben. Na een halfuurtje ongeveer te hebben gezwommen, ging onze tocht weer verder, nu terug naar het hostel. In het hostel gingen we lunchen. Spaanse tortilla met kip en sla. Wat lekker, we hadden echt enorme honger allemaal. Na de lunch, moesten we snel weer door. We gingen nu met een band in het water. Het leek steeds alsof er echt een harde stroming in het water zat. Maar dit viel iets tegen toen we zelf in het water lagen. Maar bovendien hadden we natuurlijk genoeg plezier en hebben we weer aardig wat gelachen. Toen ik uit het water stapte bijvoorbeeld, haha toen bleef mijn band lekker aan me kont geplakt. Typisch haha. Na het relaxen in de band, moesten we het stuk ook weer terug lopen, iets minder leuk. Terug gekomen bij het gebouwtje, lieten we de banden achter. Het was tijd om de grotten in te gaan, waar we al de hele tijd voor vreesde. We kregen allemaal een kaars in ons handen. En gingen langzaam het water in. Het was ijskoud. En gelukkig hadden we de kaars, want het was pikkedonker binnen. Voor de gene die wel eens in Disneyland zijn geweest; het leek allemaal een beetje op de attractie van Pirates of the Caribbean. En voor de gene die wel eens met mij in Disney zijn geweest, die weten het, ik haat die attractie. Ik had dus ook het gevoel dat er overal slangen, krokodillen en doodskoppen waren. Ook in de grot was het super druk. We zijn denk ik een halfuurtje ongeveer in de grot geweest, toen gingen wij terug. (Bente, Roos en ik) Het werd ons een beetje te eng. En het was irritant dat we steeds moesten wachten. We moesten sommige stukken echt zwemmen, sommige stukken gewoon lopen, sommige stukken klimmen. We zijn gestopt waar het heel smal werd. We werden er een beetje claustrofobisch van. Maar we hebben het in ieder geval mee gemaakt! En het was mooi om al die kaarsen te zien. Zoals jullie begrijpen, waren we aardig uitgeput na deze dag. We gingen terug lopen naar het hostel. Voor ons liep een man met een kindje, wij hadden hen al langer gezien en horen praten. Zij spraken echt zo een raar taaltje. Het leek Scandinavisch ofzo. Maar zij waren zelf heel bruin, dus wij dachten dat zij van een of ander gek eiland kwamen, dus we hadden het maar even gevraagd. Kwamen ze uit Zwitserland! De man en vrouw, oma en 2 kinderen waren al 1,5 jaar aan het zeilen. Wat geweldig! Nu gingen ze wel naar huis. Na dit gezellige praatje, gingen we ons maar even douchen. Wat zou het heerlijk zijn geweest zeg, een warme douche. Maar die hadden we natuurlijk niet! Beetje jammer. Na het douchen, maar nog lekker spelletjes spelen en lekker chillen. In de avond heerlijk pannenkoeken gegeten en lekker gaan slapen na nog wat spelletjes.

Maandag gingen we helaas weer terug naar huis. Een rit van 9uur. Om 7 uur vertrokken we weer met de pick up. Nu konden we in de auto zelf zitten gelukkig. Rond 8 uur zaten we in ons eigen busje. Om 10:00 korte stop. Rond 12:30 lange stop en een lekkere hotdog gegeten. En rond 16:00 nog een korte stop. Rond 19:00 waren we dan eindelijk in ons huis. Heel gek, het voelde de hele rit alsof we naar huis reden. En dan voelt het ook soort van thuis komen, maar ook weer niet. Ik miste me eigen huis wel even. Me eigen douche, bank, bed en de katten natuurlijk. Maar ik zit hier nog minder dan 2 maanden! De tijd zal zo voorbij vliegen. We willen nog naar Antigua en Belize. En nog genoeg andere dingen doen. En de laatste weken is mijn moeder ook hier. Die komt 13 augustus hierheen en dan gaan we samen nog reizen. We gaan morgen weer kickboxen en zaterdag ook. Volgende week willen we de hele week, even er tegen aan. Want we hebben veel genoten van eten en drinken op onze tien daagse reis. Vandaag begint het werk weer. En natuurlijk wasjes draaien. Gelukkig hoeven we de was alleen weg te brengen (net zoals thuis haha). En we gaan even naar de grote supermarkt, want we gaan weer even de hele week koken! Wordt dus weer een heerlijke werkweek, maar dat is helemaal niet erg!

11 Juli gaan we naar het strand, deze excursie moet ik regelen. Deze week nog veel mensen regelen die mee gaan. En dan al het andere regelen. Komt goed!

Groetjes vanuit Guatemala.. Het is hier helemaal top!!

Besos y abrazos,

Mandy

Lou

Beetje jammer dat je de katten wel mist maar mij niet. Hahaha maar oke ik snap het wel hoor.
Top dat jullie zo een mooie reis hebben gemaakt en dat alles goed is gegaan en iedereen die mee was ervan heeft genoten. XX

Stinky

Miauw, mauw mauw.

Gr. Lodewijk

Yolanda,Harold,Kristián,Patrik

lieve Mandy
Wat super leuk om te lezen hoe jij deze 10 daagse reis heb ervaren.Echt een te gekke ervaring.
De jongens vinden de fotootjes erg leuk en grappig om te zien.
De tijd vlieg hier snel voorbij maar daar zal jij ook wel zo ervaren met al het leuks wat jij aan het doen bent.
Wat stoer dat je ook aan kickboksen doet.De jongens roepen hier dat ze het ook heel graag willen leren.Hahha Dus je weet wat je strakjes te wachten staat als je terug bent! Gezeur en knuffels ;-]
En we vonden het heel leuk dat we een kaartje van je kregen.
Dikke knuffels en lief van ons en de diertjes XXXX